Om du vet att du ska dö

 
Om du vet att du ska dö vad gör du då? Jag har funderat själv på detta; unna sig att köpa en massa saker, resa, köpa värsta lyxvillan? Jag kom fram till att jag ville umgås med mina närmaste, att göra och uppleva saker med dom.
 
100 lyckliga dagar av Fausto Brizzi (Bazar förlag, 2016) handlar om detta. Lucio Battistini får veta att han har en långt framskriden levercancer. När han frågar läkaren hur länge han har kvar att leva, svarar denne svävande, beroende på livsuppehållande behandlingar. Fausto avbryter och frågar hur länge orkar jag leva som vanligt? Ungefär 3 månader blir svaret, sedan kommer det att krävas så stora doser smärtstillande att han inte skulle vara så klar och redig. Vad Fausto bestämmer sig för att göra sina sista 100 dagar av (riktigt) liv, det är just det boken handlar om. En mycket tankeväckande bok, skriven med ett leende på läpparna trots sitt allvarliga ämne. En angelägen bok att läsa!
Allmänt, Boktips Europa, Hopp, Livsviktigt, Längtan, Relationer, bokrecension, kloka ord, livet, läsglädje, mod Permalink0

Liknande inlägg

Till top