Litteraturens tröst

 
 
 
 
PTSD - Posttraumatiskt Stressyndrom
 
Vet ni vad PTSD är? Ja, ni har kanske hört talas om det; att många Vietnamveteraner fick det, att under första världskriget kallade man det för bombchock. Det nu är en accepterad diagnos på en reaktion på ett trauma; på krig, våldtäkt, våldsbrott, sexuella övergrepp och fysisk, psykisk och emotionell misshandel
 
 
etc. De vanligaste symtomen vid posttraumatiskt stressyndrom är:
  • att återuppleva traumat i form av återkommande och påträngande minnesbilder. Det kan ske både när man är vaken och när man sover, då i form av mardrömmar. 
  • att man försöker undvika allt som på något sätt påminner om traumat. Det kan leda till att man isolerar sig från familj, vänner och arbetskamrater. 
  • en överdriven vaksamhet. Den överdrivna vaksamheten kan göra att man blir onormalt lättskrämd och lättirriterad. Man kan få omotiverade vredesutbrott, koncentrationssvårigheter och problem med sömnen. 
  • minnesförlust. Den kan vara total och är oftast begränsad till tiden precis före, under eller efter traumat.

Symtomen vid posttraumatiskt stressyndrom kan ofta komma några veckor efter den traumatiska händelsen. Men det kan även ta längre tid, upp till månader eller år.

 

Jag fick en flashback idag; ett minne från det förflutna som jag återupplevde som om det hände i realtid. Efteråt känner jag mig urlakad, trött och ledsen. Som om inte nuet vore nog, så måste man också återuppleva det förflutna. Litteraturen var en livlina under min uppväxt och den är fortfarande ett andningshål, en oas i öknen. 


Liknande inlägg

Till top