Litteratur i musik

 
 
 
 
 
Jag vet inte hur det är för er, men för mig betyder texten i en låt väldigt mycket. Man skulle nog kunna säga att det är den viktigaste biten, anser jag. Visst, en trallvänlig melodi med en ytlig text kan nog bli en sommarplåga, men sådana låtar brukar inte hålla särskilt länge. Låtar att gråta med, trösta sig med, glädja sig över - ja, allt det som livet har att bjuda på, det är inte självklart alls. 
 
Jag är en rockare. Gillar gitarrsolon, trummors dån och en bas som känns i solar plexus.  Europe's texter är simpla, med "trallvänliga" melodier, Bon Jovi är snäppet bättre, lite mer djup i texterna, men han ligger ändå i lä för kungen av texter - och då menar jag inte Michael Jacksson för hans texter är inte så märkvärdiga, även om hans musik är stilbildande - är ändå Bruce Springsteen. Han brukar ibland kallas för musikens Steinbeck, efter författaren John Steinbeck, som bl a skrev Öster om Eden och Vredens druvor, samt Möss och människor.  
 
Scorpions, KissIron Maiden mf l  kan också skriva bra låtar, men textmässigt är det ingen som slår Springsteen. Vilket jag tycker är lite frustrerande, eftersom min musiksmak egentligen är lite rockigare än vad han spelar. Tänk om man kunde blanda Scorpions och Springsteen....! 
 
Takidas texter gillar jag, de är lite annorlunda, har ett dolt djup. Scorpions som sagt, men även Metallica och Aerosmith kan ha vettiga texter.

Liknande inlägg

Till top