Ariskt ursprung - boktips

 
 
Jag blir så less på nazister och andra rasister, som ideligen hävdar den ariska rasens överlägsenhet! Det är ju bara att läsa lite historia - och det krävs inte mycket läsning, för bland historiker är detta ett känt faktum - för att inse att arierna var långtifrån blonda och blåögda och kom från Europa. Snarare var de mörka och brunögda och härstammade från områdena ungefär runt nuvarande Iran, Afganistan. Arierna tog sig österut och la under sig nuvarande norra Indien. Jag är adopterad från Indien. Sannolikheten att jag har en eller flera droppar ariskt blod i mina ådror än vad Hitler någonsin hade, är med andra ord ganska hög. Mitt första språk var maharathi, tillhörande den indoariska språkgruppen.
 
Det finns mycket mer att säga, men jag tycker du ska ta och läsa istället. Läsning ger kunskap och försvårar därmed fördomar. Två boktips följer nedan, men det finns förstås hur mycket som helst att läsa om man vill. 
 
Härskarplanen. Himmlers jakt på det ariska ursprunget. av Heather Pringle
The Story of India av Michael Wood
 

Liknande inlägg

Till top