Back on track med SHIFT

 
 
 
 
Nu är jag äntligen tillbaka efter en semester från alla sociala medier, samt min blogg. Under denna tid har jag hunnit läsa ut Shift av Hugh Howey, fortsättningen på Ull. Tyvärr fanns den inte på svenska, men det gjorde ingenting, för när jag väl kom in i boken och dess handling, så fastnade jag ohjälpligt och brydde mig inte om vilket språk det var. 
 
Man kan säga att Shift är en prequel till Ull. I den här boken får man veta hur det kom sig att människosläktet ( i alla fall i det som tidigare var USA ) levde under jorden i jättestora silos. Howey tar upp många brännheta frågor gällande vetenskap och etik, vad man bör, kan och får göra - och inte. Hur långt ska man gå för att rädda människans civilisation? Är alla medel tillåtna? Kan kunskap någonsin bli en börda för tung att bära?
 
Boken är jättebra och fångade mig helt. Den har lager som skymmer sikten, men när man väl börjar fundera och tänka och läsa mellan raderna, så upptäcker man att boken är mer än summan av dess sidor. Ull var lite så också, men Shift är det ännu mer. Jag har redan börjat på den sista boken i trilogin, Dust, och jag hoppas att den lever upp till de höga förväntningar jag har efter att ha läsa de två första böckerna.
 

Liknande inlägg

Till top