Uppvaknandet

 
 
 
A.R. Yngve har skrivit en sci-fi trilogi Darc Ages. De mörka Tidevarven., varav den första boken heter Uppvaknandet. Den digitala versionen är utgiven av Wela förlag.
 
Vi befinner oss drygt 900 år framåt i tiden och en hel del är förändrat, ja, det mesta faktiskt. Det är inte mycket kvar av vår värld som du och jag känner den. Det får David Archibald uppleva när han väcks ur sin 900-åriga nedfrysning. Anledningen till att David frystes ner, var att han var döende i cancer och blev nedfryst i hopp om att det i framtiden skulle finnas botemedel. Framtiden verkar vara en ny medeltid, där vetenskapligt tänkande, mänskliga rättigheter och annat som David är van vid inte alls existerar. Världen som den var, finns inte mer. Det finns både för- och nackdelar med det. Som tur är, är David - eller Darc som han kallas - inte tappad bakom en ost, så han får nytta av sina medicinska kunskaper, sitt vetenskapliga tänkande och sina erfarenheter av att vara företagsledare, i denna dystopiska framtid. Darc hamnar mitt i politiska intriger och maktspel, samtidigt som han försöker orientera sig i sitt nya liv. 
 
A.R. Yngre språk är snabbt, smidigt, trovärdigt och realistiskt. Handlingen drivs framåt av sin egen kraft och man följer spänt Darcs äventyr. Jag blev mycket positivt överraskad av den höga kvalitén på romanen och trots att det är en e-bok - jag föredrar vanliga böcker - så satt jag som fastklistrad, helt borta i en annan värld. Jag läste ut boken på ett dygn. 
 
Även om jag kanske tror att boken vänder sig till ungdomar och unga vuxna, så har även vuxna stor behållning av den, för det hade då jag. Jag har redan kastat mig över den andra delen och kommer att blogga om den så småningom. Läs denna trilogi du också!
#1 - - Ulla Bella Hansson:

uppvaknande det är det verkligen när man ser din blogg tänka sig att det finns så tokiga människor som bara skriver en hiskelig mängd strunt oj oj oj jag är ånyo omskakad

Svar: Lilla gumman......
Dhana


Liknande inlägg

Till top