Att läsa

 
 
 
 
Jag läser nästan allt, men deckare - särskilt svenska deckarförfattare - är jag lite allergisk mot. Jag antar att de ger ingen näring åt min själ. Läser jag deckare, så läser jag helst P D James, Elisabeth George och Agatha Christie, men jag har läst alla deras böcker nu. 
 
Om en serietidning skulle ge min själ näring eller om 50 nyanser-serien skulle vara som balsam för mitt inre, så skulle jag läsa dessa. Men så är det inte. Dostojevskij ger inte min själ näring, inte P O Enqvist (förutom Batseba) eller Sara Lidman heller. 
 
Nej, det som ger min själ näring är sådana böcker som får mig att tänka, känna och uppleva på ett annorlunda sätt än tidigare, där personerna blir levande i ens inre och lever kvar långt efter det att man läst ut boken. Böcker som får en att vakna upp, tänka till, se saker i ett nytt ljus; böcker att helt förlora sig i, att längta till.
 
Exempel på sådana böcker är Anna Karenina, Vindens skugga, Öster om Eden, Vredens druvor, Pestens tid, Flickan från ingenstans, De tolv, för att nämna några.
 
Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är; nu inför det nya året, så läs sådana böcker som du tycker om, utan att snegla på nobelprisförfattare (fast Svetlana Aleksejovit kan du läsa för hon är faktiskt bra), prisvinnare, topplistor, kultursidorsnyheter etc. För man läser ju för sin egen skull, inte för att hänga med det senaste inom kulturdenatten, eller hur? Visst är det skillnad på författare och författare; Camilla Läckberg är liksom snabbmat - man äter för att bli mätt inte för att det är nyttigt; John Steinbeck är mer som en tre rätters middag som man avnjuter. Bägge behövs. Men mycket snabbmat är inte nyttigt. Balanserad kost är bäst.
 
Sen är det ju också så att man i olika perioder i livet vill läsa/kan inte annat än läsa en viss typ av böcker/författare. Ibland är man bara sugen på en viss maträtt och måste absolut ha just den. Ibland behöver man en viss typ av böcker, för att hantera livet; exempelvis så har Per Anders Fogelströms Stockholms-serie betytt mycket för mig. Böcker hjälper en helt enkelt att leva!
 
Böcker är glädje, njutning, näring, behov....

Liknande inlägg

Till top