Dylan - rättmätig vinnare?

 
 
Det har ju varit blandade reaktioner på Nobelkommitténs tillkännagivande att Bob Dylan fått Nobelpriset i litteratur. En del menar att han är ju ingen författare, medan andra hävdar att hans texter är poesi. 
 

Lyrik är, tillsammans med epik och dramatik, en av skönlitteraturens tre klassiska huvudgenrer. Ordet kommer av att man till en början framförde verken i ackompanjemang av lyra; på engelska betyder ordet lyric fortfarande låttext, medan genren kallas poetry. Opera kallades länge i Sverige för lyrisk teater. (Wikipedia)

Att Bob Dylan således har fått ett pris i litteratur (vilket inte är första gången) är alltså inte så långsökt. Bibelns lyrikbok - Psaltaren - framfördes också tillsammans med instrument.
 
Sen kan man ju givetvis diskutera om just Dylan och inte exemplevis Springsteen skulle ha fått det. Jag tycker ju den senare, men å andra sidan är jag inte alls insatt i Dylans texter. Det ska det bli ändring på nu. Jag ska studera hans låttexter först och främst, men även lyssna lite på hans musik - och kanske blir det så att jag så småningom gör en analytisk jämförelse mellan Dylan och Springsteen, men det blir senare. Måste ju s a s läsa in mig först, studera källmaterialet och det är ju som ni alla vet väldigt stort.

Liknande inlägg

Till top