Litterära genrer

 
 
 
Tidigare läste jag mest facklitteratur, men de senaste 10 åren har jag mer och mer gått över till skönlitteratur och nu för tiden läser jag sällan något annat. Av de litterära genren så föredrar jag nog inte någon enskild framför någon annan, för saken är den att ibland är man i en viss stämning för att läsa tex deckare och då går det inte att läsa en äventyrsroman och vice versa. Olika sinnesstämningav kräver olika typer av böcker. 
 
Äventyrsromanen om man känner sig lite rastlös.
Historisk roman om man vill göra en tidsresa.
Thrillerroman om man känner sig uttråkad.
Deckare om man vill använda hjärnan.
 
Nu finns det ju många böcker som har inslag av flera olika genrer; de är på samma gång en äventyrs-kärleks-thriller-roman. Eller varför inte en historisk-thriller-roman? Jag tycker bäst om de mixade böckerna, för oberoende av sinnesstämning så kan man alltid läsa dom; ett avsnitt här, ett annat där. Smaka på utvalda delar. Exempel på mixade böcker är:
 
Vindens skugga - en äventyrs-thriller-kärleksroman
Det enda rätta - en filosofisk-thriller-roman
Den lilla bokhandeln i Paris - en äventyrs-thriller-kärleksroman
Svärdet och spiran & En värld utan slut - en historisk-äventyrs-thriller-roman
Historikern- en äventyrs-thriller-kärleksroman
De åttas hemlighet - en äventyrs-historisk-thriller-deckare-roman
Doktor Sömn - en thriller-äventyrs-roman
Sonen - en thriller-deckare-roman
Sagan om is och eld - en historisk-fantasy-thriller-äventyrs-roman
 
....och så kan man krydda anrättningen med en bok om Rysslands historia nån gång om sänder....

Liknande inlägg

Till top