Darc Ages

 
 
 
 
Nu har jag läst hela trilogin av A R Yngves Darc Ages. De mörka tidevarven; Uppvaknandet, Ödemarkens barn och slutligen nu Slaget om framtiden. Helhetsbilden är att böckerna är perfekta för barn i 12-årsåldern och i början av tonåren, men att även vuxna kan ha behållning av dem. Böckerna är lättlästa, jag läste ut trilogin på lika många dagar.
 
Språket är som jag tidigare sagt, rappt, men ibland lite klyschigt och ibland haltar personbeskrivningarna betänkligt, vilket i just det här sammanhanget faktiskt bidrar till charmen - kanske har det att göra med att jag ser dessa böcker som barn- och ungdomsböcker, hade det varit renodlade vuxenböcker så hade mitt omdöme blivit helt annorlunda. Ibland beskrivs scener som ganska så filmiska, vilket fick en förklaring i slutet av sista boken, där författaren berättar att Darc Ages från början var tänkt som en tecknad serie. Med utplacerade cliffhangers (på filmiskt vis) så blir det driv i handlingen. Yngve har fått till en trovärdig dystopisk framtid, med de flesta beståndsdelar som en s k civilisation består av; religion, kultur, handel, politik etc. 
 
Det enda jag tycker är konstigt är detta: varför har jag inte tidigare hört talas om denna författare? Förmodligen för att jag är i fel målgrupp. 

Liknande inlägg

Till top